Tuesday, September 20, 2016

#Bucketlist 1 -Taking Scuba Diving License Part 4

hari keberapa dah..

Hari Ketiga (2nd August 2016)

Harini lah hari otak aku hampir explode sebab banyak sangat teknik nak kena hadam dan buat. Stress kuasa patplohpat. Tapi nasib baik otak tak explode, air mata yang explode. Dasar manja! Pagi ni kitorang tengok video 3, 4 dan 5 (habiskan terus). Then, cikgu Naim briefing apa yang kitorang akan buat pagi ni. Sesi pagi ni, Gaelle buddy aku. Cikgu dengan jejaka England tu.

Pagi ni kitorang buat seated backroll sebagai entry..wehoo..akhirnya dapat buat macam yang aku selalu tengok dalam movie. then, belajar pasal buddy check (BWRAF). Buddy check ni untuk tengok la semua peralatan buddy kita tu okey tak dan cemane peralatan dia berfungsi, senang kalau ada masalah kita boleh tolong. then, belajar cara Descent ke dalam air, dan Ascent ke permukaan. Semua ada steps..banyaknya lah kena ingat. Ada lagi teknik yang kitorang kena buat selain benda alah yang aku sebut atas:

-tow tired buddy (two methods)
-cabut dan pasang balik weight belt (kat surface dan kat dasar laut)
-cabut dan pasang balik BCD (kat surface dan kat dasar laut)
      *BCD tu tangki gas plus baju jacket yang kita pakai
-neutral buoyancy, hovering, mask off (ulang yang semalam)
-free flow (in case regulator rosak)

Seated back roll entry
Okey tak susah pon semua teknik2 tu, kalau korang tak clumsy dan nervous macam aku. Walaupon aku ni banyak masalah dan selalu rasa macam adik bongsu time buat lesen ni, tapi aku rasa bangga lah jugak dengan diri sendiri sebab berjaya buat semua teknik yang cikgu ajar walaupon lambat. Tapi neutral buoyancy tu kantoi la sikit. Praktis lagi Athe.


Sesi petang paling haru. First descent, kitorang buat teknik emergency ascent. Yang ni aku okey je. Second descent, kitorang dive ke tempat dalam..banyak lah ikan time ni..best la, tapi aku nebes dan haru sebab rasa tak selesa bernafas guna regulator. Breathing teruk gila. Pastu kat dalam air dalam tu, kena berhenti kat bottom dan kena buat full mask water (masukkan air fully dalam mask pastu keluarkan balik air). Aku dah la nebes, haru, seram sejuk, breathing teruk jadinya lambat lah sikit aku nak completekan task ni. Lepas tu, kena praktis hovering pulak, yang ni aku fail. Cikgu marah, then aku nangis. Kat surface la. Abang bot buat-buat tak nampak je aku nangis. Mesti dalam hati ngata aku cengeng.haha. Athe..ko ni spesies tak tau malu betollah. Walaupon kena marah teruk, teknik tak pandai, nangis sedu-sedu, naik bot tak pas...tapi hati aku kental lagi nak buat sampai lulus lesen ni.

'Pahit getir hidup dan pengorbanan..terpaksa dihadapi demi kejayaan..' -lagu ni tengah di awang-awang minda sekarang-


Si Gaelle tu semuanya OK. Pehal aku je yang rasa nak meninggal tiap kali kena
praktis teknik.
Lepas balik tu aku rasa macam nak demam. Bahaya ni..aku nak selesaikan lesen..kalau demam je takpe, ni aku rasa macam nak tersumbat hidung. Aduhai..jangan lah body..dah la jiwa aku merajuk petang tu, takkan body pon merajuk.. Aku pon ikhtiar la kurangkan kebah demam..Harap-harap esok hidung okey. Kalau tersumbat bebetol susah nak equalize dalam air dalam esok.

  *Equalize tu teknik picit hidung sambil hembus nafas, ni berguna waktu telinga kita bengang waktu kita descent. 


...........................to be continue to #Bucketlist 1 -Taking Scuba Diving License Part 5


Si cengeng;
Athirah
Open water diver

No comments: