Friday, October 21, 2016

#Bucketlist 1 -Taking Scuba Diving License Part 6

Haa, harini aku terajin la sikit nak langsaikan hutang untuk share perbelanjaan sepanjang aku buat lesen scuba diving kat Perhentian.

Pengangkutan: 

   Minyak kereta (pergi balik) = rm30
   Speedboat (pergi balik) = rm70
   Parking kereta (4 hari) = rm40

Penginapan (Mama's Chalet, Perhentian Besar): rm240 (4hari 3malam)

Open water scuba diving license: rm990

Makanan: ~rm70

Souvenier: rm7

TOTAL PERBELANJAAN: rm1447

Total rm20 saving untuk 2015: rm1320
    *Aku tambah duit sendiri rm127

Ini orang cakap mahal la gak untuk buat lesen ni. Aku tak kisah la sangat sebab kalau ramai-ramai nak buat dapatlah murah, ambik pakej ke apa. Sebab aku nak buat sensorang jadinya terpaksa lah aku fikirkan apa yang fit aku punya keadaan. Contohnya penginapan, kalau nak ambik yang backpacker style, aku pikir tak sesuai la untuk aku. Aku suka jugaklah idea berkawan dengan foreigners atau strangers TAPI aku lagi pikir keselamatan diri aku dan ketenteraman jiwa mak ayah aku kat rumah nuh. Jadi aku ambik lah chalet room biasa. Kipas pon cukup, bukannya nak honeymoon pon ahaks. Sebenarnya sebelum pergi tu orang Turtlebay yang uruskan bilik aku. Diorang cakap paling murah bilik semalaman rm100. Aku pon ambik la yang itu. Tapi bila nak bayar tu, orang Mama's Chalet tu kasi diskaun baik punya. Mesti diorang dapat rasakan pahit getir hidup aku datang sensorang pastu bengap buat lesen lagi. Terima kasih semua warga Mama's sebab layan aku mcm aku ni sedara diorang.

Dari segi makanan kalau korang nak jimat boleh je bawak stok makanan pergi pulau atau beli stok makanan kat Kampung Nelayan kat Perhentian, tapi aku suka nak try2 menu makanan kat Mama's Restaurant tu. Tapi oi memang semua makanan kat Mama's tu sedap-sedap. Tomyam sedap, nasi goreng sedap, sup ayam sedap, air buah sedap, ais batu kosong pon nikmat je masuk tekak ni. Walaupon mahal (paham dah rate kat pulau ni semua mahal) tapi at least sedap la masakan dia. Recommended!

Itulah, kalau korang buat ramai-ramai lagi jimat. Bilik chalet boleh ting tong, makan boleh share2 lauk..lagi senang kalau ikut je pakej yang chalet2 dan dive centre dah sediakan..Tapi overall pengalaman pergi buat solo trip untuk buat lesen ni memang best! 

Solo trip checked! For future akan buat lagi solo trip macam ni tapi taktau lagi nak pergi mana.

Tapi next nak kumpul duit untuk pergi trip dengan member pergi Korea. Tapi untuk saving rm20 tahun 2016 aku mau beli itu kamera yang boleh masuk air kot. kot.

No comments: